måndag, mars 29, 2010

Detta är vad jag kallar i-lands problem!

I dag kan man läsa på Hd.se om hur Sandåkerskolan kopierar mer än Dammhag och Västervång. Vilket då innebar att Sandåkers elever får ca 1500 kopierade papper under ett år. Men Dammhag och Västervång fick 480 resp 1000 kopierade papper under 2009. Jag själv kan inte riktigt förstå nyheten?! Är detta bra eller dåligt??? Rent miljömässigt eller läromässigt? vad är det dom vill få fram???? För enligt hd själv hade Sandåkerskolan flest utgångselever med betyget godkänt år 2009. Så rent läromässigt kan det ju då inte vara negativt? Och enligt artikeln säger Västervångs rektor att de nog köper in fler läroböcker än vad Sandåker gör, Och helt ärligt kan jag inte säga att det är mycket mer miljövänligt än att kopiera från en bok, till eleverna. Då en lärobok bli inaktuell så fort en ny världsnyhet når våra öron. Alla historie/religonböcker tryckta före 9/11 -01 är ju helt värdelösa. Vilket innebär att det är mer miljövänligt att kopiera x antal kopior från en lärobok som man endast ger ut till de eleverna som ska läsa om ämnet. Och skulle en ny historisk händelse ske, är det bara att kasta BOKEN, och köpa EN ny som man kan fortsätta kopiera av till nästa klass som ska läsa ämnet.

Samtidigt blir svinnet betydligt mindre, Då eleverna endå skulle få kopiorna. För hur många har inte några skolböcker liggandes nånstans sen man gick i skolan. Jag kunde räkna till två, om jag inte räknar de böcker jag köpt för senare studier. Dessutom används ju Internet allt mer och en skolbok blir mindre aktuell då man har denna stora bok man fritt kan söka i.

Men trots min klarhet i frågan, förstår jag endå inte varför Hd ens tog upp detta?!?! Fanns det inget bättre att skriva om? I så fall kan jag tipsa om en flygande ölburk, det känns lite mer som en nyhet.. tycker jag......

Inga kommentarer: