fredag, maj 07, 2010

Smittskyddslagen....

Idag på nyheterna diskuterade man att HIV inte längre är en så allvarlig sjukdom som den tidigare varit, då man med behandling kan hålla den nere och i vissa fall inte lida av den alls... Så därför tyckte "vissa" att man borde häva smittskyddslagen, då HIV nu mer ses som en vanlig kronisk sjukdom... MEN HALLÅ!!!! Dom säger själv att man kan hålla sjukdomen i schack med bromsmediciner, Ja men om man då inte får veta att man kanske blivit smittad, så får man ju inte behandlingen man behöver i tid, och då är vi tillbaka på ruta ett?!?!?!

Så jävla illa e det väl inte att man måste berätta att man har HIV innan man har sex med någon, samt informera tidigare sexpartners att man blivit smittad....

Dessutom har ju smittskyddslagen en del andra fördelar, så som att man får fri undersökning, vård och behandling vid denna sjukdom. Detta försvinner väl också om man häver smittskyddslagen när det gäller HIV.

Och jag känner mig lite tryggare när den här lagen finns, även om det endå är upp till mig själv att se till att jag skyddar mig, och folk kan ljuga. Så vet jag iaf att de i så fall kan få ett fängelsestraff för att inte ha berättat det för mig.. Så jag ser då inget negativt med den här lagen.. Har du andra erfarenheter?? Please share!

Inga kommentarer: