onsdag, januari 09, 2008

Ja då va ens problem helt ute på internet...=op

Jag försöker ju vara lite kortfattad här om mina problem och bekymmer.. Dels för att det inte är så roligt att läsa en blogg full med bekymmer... men också för att det är internet.. alla kan komma åt informationen.... Har haft lite mejlkontakt med
Landskroniten om trubblet jag hade med socialen förra året... Nu har han skrivit om det i sin blogg.. så ni kan ju läsa där ni som inte riktigt vet hela historien men skulle vilja veta.. ;o)

Blev förvånad över hur rätt allting va.. haha.. Ingenting va snurrat, så som det brukar va i tidningen.. Vet jag va med i tidgningen när jag va 15, om frågan vad man skulle söka för gymnasielinje och varför.. och dom hade snurrat och vänt på mina ord, så ingenting stämde längre.. så beröm till Landskroniten för att han inte gjorde det.. =o)

Har för övrigt ringt CSN idag... Som 90% av befolkningen så har även jag en studieskuld.. Men då jag inte hittat ett nytt jobb än... *2 tråkiga månader som arbetslös* har jag ingen inkomst... tänker ju inte vända mig till socialen igen.. det är ju en sak som är säker... Hörde att man kan få ner kvartalskostnaden från ca 1500 till 800 kr.. och det skulle ju hjälpa.. kämpade med det hela förra året.. då vägrade jag ansöka om "nedsättning" som det så fint heter.. för som alla andra vill jag betala tillbaka min skuld så fort som möjligt.. men nu är det ju inte möjligt.. med 1500 i kvartalet... och så fort jag får jobb igen, så ska jag återgå till den högre inbetalningen... =o)

Fick även möte nere på arbetsförmedlingen... Och förhoppningsvis kan dom vara lite hjälpsamma den här gången...

Nej, nu ska jag vara lite städerska och dammsuga här hemma.. man får ju göra något när man för tillfället bor helt gratis hemma hos mor.. ;o)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Sppookie!

Jag läste om dig hos Landskroniten.

Landskroniten skrev: "Och visst hyresbeloppet godkänner socialen som rimligt - men de kräver kvitton! Ja, man kan ju undra hur många som är så formella när det gäller vuxnabarn som bor kvar hemma av en eller annan ledning, att de skriver ut hyresavier och kvitton. Sppokie visar upp kontoutdrag, men nej det hjälper inte, socialen godkänner inte dessa!"

Jag undrade, varför du och din mamma inte bara skrev ut kvitton, när socialen krånglade? Accepterades inte det av socialen?

..:Sppookie:.. sa...

Till Karin..

svarar här, då jag inte fick någon mejl till dig..

Jo, så fort socialen tog upp detta började vi skriva kvitton, vad hyran va, vilken period det var och underskrifter.. men det hjälpte inte iheller.. då hävade dom att eftersom jag inte betalat hyra förut (vilket jag inte kunde bevisa eftersom jag inte hade kvitton för den tiden) skulle jag inte behöva betala hyra nu helt plötsligt... Och ibland undrade man om dom över huvutaget lyssnade på en när man sa något..

Och det märkligaste är ju att dom ignorerat att min mamma inte är försörjningskyldig för mig.. hur mycket hon än vill.. Och det va just på den punkten jag vann i länsrätten..

Anonym sa...

Hej Sppookie,

Tack för svar!

Det verkar m-y-c-k-e-t märkligt handlat från socialen.

Du skriver: "Dom hävade att eftersom jag inte betalat hyra förut (vilket jag inte kunde bevisa eftersom jag inte hade kvitton för den tiden)..".

Kvitton kan upprättas i efterhand.

Kvitton som upprättas i efterhand är lika giltiga (som kvitton skrivna vid transaktionstillfället), om de speglar verkligheten (och detta kunde du ju styrka med kontoutdrag).

Så varför upprättade du och din mamma inte kvitton i efterhand?

Bluffade socialen att det inte skulle vara möjligt?

(Socialen har ju försökt bluffa om din mammas försörjningsskyldighet.)

..:Sppookie:.. sa...

Hej igen Karin...

Jag visste faktist inte att man kunde skriva kvitton i efterhand..
trodde man va tvungen att göra det när betalningen skedde.. och det va inget socialen sa någonting om iheller..

annars hade vi självklart gjort det.. ;o)

Trevlig helg